Somnambulism~sömngång

Victor börjar tröttna på att jag skriker, slåss och går i sömnen och det är ju förståligt. Inte nog med att jag vaknar utmattad på morgonen, han gör det också efter att ha blivit utskälld för både de ena och det andra under natten. Dom gånger som jag känner igen honom vill säga :P Ibland så vet jag ju inte riktigt vem han är eller vart jag är och går upp och klär på mig.
Nu har jag googlat runt lite här och kommit fram till att det nog tyvärr inte finns så mycket att göra.
 
Tipsen som finns är att ta en tupplur på eftermiddagen för inte lida av sömnbrist och därmed sova lugnar på natten- Det här funkar inte! Är det något jag är bra på är det ju att ta en lur på soffan.
 
Man ska heller inte dricka kaffe eller inta nikotin innan man går och lägger sig men det hjälper mig ju heller inte då jag aldrig dricker kaffe på kvällarna. (Eller intar nikotin för den delen..)
 
Behandlingar som finns är antingen att hypnotiseras vilket inte känns särsklit lockande, eller medicinering och där är det främst Valium som används. Lungnade och ångestdempande medicin känns inte riktigt som min grej! :P
 
Något som jag har lärt mig under den här lilla lässtunden är dock att det inte är farligt att väcka någon som går i sömnen utan det är bara en myt skapad av Kalle Anka.
Jag har också lärt mig att sömngående sker under djupsömnen och det är då kroppen återhämtar sig, bygger upp immunförsvaret och bearbetar dagens händelse.
 
Sen kan jag tillägga att störningar under djupsömnen påverkar minnet! Så det är inte bara mitt fel att jag tappar bort allt hela tiden..tillexempel plånböcker ;)
 
I natt sover Victor på jobbet så då kan jag ju knalla runt bäst jag vill men imorgon ska vi sova i stugan och mitt sömngående är ännu värre när jag inte är hemma! Så kan det va!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0