Pariservåfflor

Gjorde några franska våfflor igår men blev inte helt nöjd så det fick bli en ny omgång idag, å idag blev dom bra! 



Deg: 
100 g smör 
2 1/2 dl mjöl
1 msk vatten 

Knåda ihop degen och plasta in. Låt vila i kylen i ett par timmar. 

Kavla ut degen till en 0,5 cm tjock platta och stansa ut cirklar. 

Cirklarna kavlas sedan i strösocker med en kruskavel på båda sidor. 

Grädda i 7 min i 225 c 

Smörkräm:
75g smör 
1 dl florsocker 
1äggula
1 1/2 tsk vaniljsocker. 

Rör socker och smör poröst. Rör ner äggulan och tillsätt vaniljsockret. 

Lägg ihop kakorna med krämen emellan. 
Voilà! 

Till lunch blev det ugnspannkaka hos farmor, där det alltid är ett gäng matglada gäster!  Idag var det 3 kusiner, en farbror och så jag. 

Blev sugen på pasta förut och ställde mig faktiskt och lagade mat! Det händer fruktansvärt sällan när Victor jobbar. 
Det gäller ju att passa på med vegetariskt när han inte är hemma så det blev pasta med en hemmagjord tomat- och basilikasås. 
Slängde på en avocado med, mums! 


Victor skulle ju inte direkt vara avundsjuk på den här köttfria tallriken men jag blev mätt! 

Snart är det Hela Sverige bakar och efter det är det läggdags! Imorgon väntar brandutbildning i Linköping. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0