Pigg, pigg, pigg, pigg!

Det är vad jag intalar mig att jag är inatt! Den här veckan ha varit lång. Väääldigt lång och än är den inte slut.

Jag är inne på min femte natt och jag har varit supertrött dom första fyra men känner mig lite piggare idag. Vi får väl se hur det går, det är ju nästan 4 timmar kvar att jobba. Det känns irriterande att jag är trött, jag brukar aldrig vara trött på nätterna.

 

Imorgon när jag slutar ska jag ta vägen förbi solariumet. Jag kanske behöver lite D-vitamin? Det är väl egentligen inte så bra det här med solarium, eller cancergrill som Victor så fint kallade det, men jag hoppas på att känna mig lite piggare efter det. Jag googlade lite på D-vitaminbrist och nattarbete och den ena uppsatsen efter den andra poppade upp om hur farligt för kroppen det är att jobba natt. Överallt stod det att man inte ska äta någonting under natten och absolut bara jobba 3 nätter i rad :P Jag äter alltid och jobbar 7 nätter i rad, det kan inte vara något guldläge för min kropp!

 

Nattarbetare löper visst ökad risk att drabbas av bröstcancer också eftersom vi har en sänkt produktion av hormonet melatonin. Trevlig läsning såhär på nattkvisten! Det stod också att ett för lågt innehåll av D-vitamin i blodet ökar risken för bröstcancer så nattisarna ligger risit till.

Så jag hoppar nog i cancergrillen en stund och hoppas på att bli piggare och kanske få huden att gå mer åt det bruna hållet än det blå..

 

Men egentligen så borde jag inte klaga, jag har jobbat natt i drygt 4 månader nu och det här är första veckan som jag inte känner mig på topp när jag är på jobbet. Jämför man det med hur det var att jobba dag, där man snarare hade 1 vecka på 4 månader som man INTE var trött så är ju det här en klar förbättring ;)

Jag hittade en rolig krönika på tidningenvision.se, en nattarbetares bekännelser som var lite små rolig, läs gärna om ni vill.

http://www.tidningenvision.se/kronikan/en-nattarbetares-bekannelser-17477

Ha en trevlig lördag allihopa, själv ska jag sova länge så att jag orkar med slutspurten av veckan!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0